Att börja doktorera

“Att doktorera, för att göra det måste man nog vara galen!” Tanken slog mig under en föreläsning under mitt första studieår. Vem väljer att frivilligt begrava sig i pedagogiska skrifter under resten av sitt liv? Studietiden handlar om mer än avklarade inlämningsarbeten och registrerade studiepoäng och mycket har ändrats sedan dagen jag reflekterade över våra professorers karriärsval, inte minst att jag själv sökte in till forskarutbildningen fem år senare.

Så här inleder jag mitt bidrag till ett blogginlägg jag skrivit tillsammans med mina doktorandkollegor Sofia och Thomas på Åbo Akademis forskarblogg. Blogginlägget handlar om våra tankar kring perspektivbytet från studerande till doktorand. Även om våra forskningsområden skiljer sig rejält från varandra och våra vägar varit väldigt olika finns det ändå många upplevelser och tankar vi delar.

Läs gärna blogginlägget i sin helhet här!


Lämna en kommentar